مطالعه و امکان سنجی فنی و اقتصادی استفاده از مولد های ترموالکتریکی برای بازیافت انرژی از حرارت اتلاف شده در صنایع نفت و نیروگاه
ارایه روشی موثر برای استفاده از حرارت اتلاف شده در صنایع نفت و گاز به منظور تولید جریان الکتریسیته

 

عنوان: مطالعه و امکان سنجی فنی و اقتصادی استفاده از مولد های ترموالکتریکی برای بازیافت انرژی از حرارت اتلاف شده در صنایع نفت و نیروگاه

مجری: دکتر مسعود عسگری

معرفی طرح: هدف اصلی این طرح ارایه روشی موثر برای استفاده از حرارت اتلاف شده در صنایع نفت و گاز  به منظور تولید جریان الکتریسیته قابل استفاده می باشد. از این طریق می توان به افزایش راندمان مصرف انرژی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ناشی از آن دست یافت. برای این منظور شرایط فنی همراه با ملاحظات اقتصادی در نیروگاه یا محیط مورد نظر شرکت پایانه های نفتی ایران مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نتایج مطالعه حداکثر توان قابل استحصال تعیین خواهد شد. همچنین یک نمونه آزمایشگاهی از سیستم مورد نظر طراحی، ساخته و نصب خواهد شد. همچنین  شناخت و بررسی عوامل موثر بر راندمان و بهینه سازی آنها هدف دیگر در این طرح می باشد. از طرف دیگر درصورت اجرای موفق این طرح، از آنجا که اساس آن تولید الکتریسیته از گرما می باشد می توان در مواردی مشابه که دمای بالا و حرارت تلف شده وجود دارد مانند کوره های صنعتی، انواع نیروگاه و موتورهای احتراق داخلی از این سامانه بمنظور تولید برق استفاده کرد.

حرارت بالای ناشی از گازهای خروجی احتراق تجهیزات مربوطه در صنعت نفت و نیروگاه مکان بسیار مناسبی است که می تواند به عنوان یک منبع بسیار ارزشمند برای تولید مجدد انرژی مفید مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیقات انجام شده علیرغم جدید بودن تکنولوژی مورد نظر افزایش راندمان حدود 5%-10% در موارد مشابه گزارش شده است.

از مزایای این تکنولوژی که تمایل به آن را روز به روز افزون می کند می توان به عمر مفید که در حدود 10 تا 20 سال و بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری، هزینه نصب پایین، عدم ایجاد آلودگی شیمیایی و صوتی و نیز عدم استفاده از قطعات دوار و در نتیجه عدم وجود ارتعاشات اشاره کرد. نکته حائز اهمیت در این طرح عدم استفاده از سوخت و انرژی اولیه مجزا در این طرح و عمر مفید بالای قطعات آن می باشد که بازیافت انرژی و تولید برق بدین وسیله را سود ده می نماید و با کمترین هزینه نگهداری می تواند در مدت زمان کوتاهی بازگشت سرمایه قابل قبولی برای پروژه داشته باشد. از طرفی دیگر این انرژی الکتریکی می تواند به مصرف درون سیستم برسد که بالطبع از هزینه های مصرف انرژی الکتریکی کم خواهد نمود و حتی بسته به میزان انرژی گرمایی دریافتی می توان به احداث نیروگاه های تولید پراکنده(DG) و در نهایت فروش برق از این سیستم امیدوار بود. به تازگی در برخی از شرکت های پیشرو دنیا استفاده از این روش در حال مطالعه و صنعتی شدن است.


 




 
 
 
تاریخ:
1399/03/13
تعداد بازدید:
3269
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت