انتشارات
-

انتشارات

هیات علمی که قصد انتشار کتاب تصنیفی، تالیفی، ترجمه، کمک درسی، مرجع را دارد می­بایست مطابق با آیین نامه انتشارات و اقدام نمایند.

مراحل بررسی و پذیرش کتاب جهت چاپ توسط انتشارات:

1.      تکمیل و ارائه فرم های خود اظهاری، توسط صاحب اثر

2.       بررسی اثر و تکمیل فرم مربوطه (منظور فرم خوداظهاری است که بخشی از آن توسط صاحب اثر تکمیل شده است) توسط گروه و شورای دانشکده

3.      در صورت تأیید در شورای دانشکده، اگر کتاب تألیفی است، ارسال دو نسخه از اثر و اگر کتاب ترجمه است یک نسخه به همراه کپی کتاب به زبان اصلی و فایل کتاب در قالب PDF، همراه با فرم خوداظهاری به معاونت پژوهشی دانشگاه توسط معاونت پژوهشی دانشکده

4.      بررسی اثر توسط اداره انتشارات با هماهنگی نماینده دانشکده به جهت تعیین داور (1 داور داخل دانشگاه و 2 داور خارج دانشگاه)

5.      پس از دریافت نظرات حداقل 2 داور (1 داور داخلی و 1 داور خارجی)، اثر در شورای انتشارات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت رأی شورای انتشارات مبنی‌بر الزام نظر داور سوم (باتوجه‌به نمره دو داوری رسیده) بررسی نمره داور سوم الزامی است. در نهایت تأیید یا عدم تأیید آن، همراه با نظرات داوران به صاحب اثر ارسال می‌گردد.

6.      در صورت عدم تأیید و نیاز به اصلاح، مراتب به صاحب اثر اطلاع داده می­شود پس از ارسال نسخه تصحیح شده، اثر مجدداً در شورا بررسی شده و نتیجه به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.

7.       پس از تصویب نهایی، نسخه نهایی به انضمام طرح روی جلد در قالب فایل PDF جهت چاپ به انتشارات دانشگاه تحویل داده خواهد شد.

 

مراحل تجدید چاپ کتب منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه، به شرح زیر می­باشد:

1.      ارسال درخواست تجدید چاپ کتاب توسط انتشارات دانشگاه به صاحب اثر

2.      اخذ موافقت صاحب اثر. صاحب اثر می‌تواند در هر تجدید چاپ، مطالب تازه را بر متن اولیه کتاب بیفزاید و هرگونه تغییرات دیگری را نیز که در زمینه موضوع کتاب مربوطه پیش آید در چاپ‌های بعدی مورد تجدیدنظر قرار دهد.

3.      چاپ اثر توسط انتشارات دانشگاه

نکات مهم:

·         خواهشمند است آیین­ نامه را مطالعه نمایید.

·         در صورت نیاز اثری به ویراستاری، صاحب اثر شخصاً هزینه ویراستاری اثر را به عهده بگیرد. پس از ارائه نسخه ویراستاری شده توسط صاحب اثر، مجدد مطابق بندهای 4 الی 7 اقدام خواهد شد.

·         برای کتبی که دانشجویان رشته­ های مشخص دانشگاهی به‌عنوان مخاطب اصلی کتاب معرفی شده­ اند اخذ تأییدیه گروه آموزشی و معاونت پژوهشی دانشکده مبنی‌بر انطباق محتوی کتاب با سرفصل تدوین شده در شورای‌عالی برنامه‌ریزی الزامی است. نظر گروه و شورای دانشکده مبنی‌بر تأیید یا عدم تأیید اثر صرفاً جنبه راهنمایی شورای انتشارات را دارد و مبنی‌بر تأیید یا عدم تأیید اثر نیست.

·         اگر تغییرات کتاب، بنا بر اعلام صاحب اثر، همراه با بازنگری کلی باشد، مطابق با مراحل بررسی و پذیرش کتاب جهت چاپ توسط انتشارات که در بالا ذکر شد، اقدام خواهد شد.

·         حداکثر مدت بررسی کتاب 4 ماه از زمان تحویل کتاب به شورای انتشارات خواهد بود.

·         تنظیم قرارداد حق‌التألیف / حق الترجمه توسط دفتر معاونت پژوهشی دانشگاه انجام خواهد شد و به دنبال آن مطابق مفاد قرارداد دستور پرداخت داده خواهد شد.

·         برای تجدید چاپ کتاب­های ترجمه که بیش از 7 سال از چاپ اول آنها توسط انتشارات دانشگاه سپری شده است، درخواست تجدید چاپ باید با تجدیدنظر و ترجمة آخرین چاپ کتاب به زبان اصلی همراه باشد.

·         صاحب اثر باید تا زمان اعلام نتیجه قبول یا رد اثر برای چاپ در مؤسسه، اثر خود را به ناشر دیگری ارائه ندهد.

·         روی جلد کلیه آثار، نشانه و عبارت دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی چاپ می­شود.

·         واگذاری حقوق مادی صاحب اثر به دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی به مدت 10 سال است. بعد از 10 سال بنابه‌درخواست صاحب اثر و اطلاع انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، انتشار اثر می‌تواند توسط صاحب اثر به ناشر دیگری واگذار گردد.

·         انتشارات دانشگاه موظف است حداکثر 2 ماه پس از تحویل نسخه نهایی تصویب شده از سوی صاحب اثر، نسبت به چاپ و انتشار آن اقدام نماید. همچنین در هر تجدید چاپ نیز رعایت مفاد این ماده الزامی است.

·         شمارگان چاپ کتاب‌های مورد تأیید شورای انتشارات دانشگاه باتوجه‌به آمار فروش حداکثر تا 2000 نسخه است. این تعداد باتوجه‌به نظر شورای انتشارات در مورد کتاب‌های خاص قابل تغییر است.

·         شورای انتشارات دانشگاه با چاپ کتاب­های تخصصی که به تأیید رسیده‌اند به دلیل فروش کم با تیراژ 200 500 نسخه موافقت می‌نماید.

·         پرداخت حق‌الزحمه صاحب اثر بر پایه 500 نسخه می‌باشد.

·         در مواردی که نتایج داوری در حد متوسط باشد شورای انتشارات دانشگاه در صورت صلاحدید با چاپ اثر به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک یا با سرمایه‌گذاری کامل صاحب اثر می‌تواند موافقت کند.

·         در مواردی که سرمایه‌گذاری مشترک است حق‌الزحمه به همان نسبت سرمایه‌گذاری پرداخت می‌گردد. تعداد نسخه‌های اهدایی نیز به همان نسبت سرمایه‌گذاری به صاحب اثر تعلق می‌گیرد.

·         قیمت فروش آثار چاپ شده بر اساس مقررات موجود در شورای انتشارات دانشگاه و متناسب با هزینه‌های چاپ متناسب با قیمت بازار خواهد بود.

·         انتشارات دانشگاه مجاز است در فروش انتشارات خود تخفیف‌هایی به شرح زیر در نظر بگیرد:

- تک‌فروشی به اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی با 25٪ تخفیف پشت جلد

- عمده‌فروشی با تخفیف 25٪

- کتبی که بیش از 5 سال از تاریخ انتشارشان گذشته باشد (موجودی انباری)، پس از طرح در شورای انتشارات در مورد آن اقدام خواهد شد.

·         اطلاع از دستورالعمل تنظیم و صفحه‌آرایی کتاب https://publication.kntu.ac.ir//Dorsapax/Data/Sub_14/File/tanzimvasefearaee.pdf

·         استفاده از لوگوی دانشگاه https://publication.kntu.ac.ir/dorsapax/userfiles/file/Publication/ARMKNTU2.jpg

·         راهنمای نگارش کتاب

https://publication.kntu.ac.ir/page-publication961/FA/14/form/pId14893

 

تاریخ:
1401/09/05
تعداد بازدید:
494
منبع: